Oficjalna Strona Rady Osiedla – Osiedle Jarosława Dąbrowskiego

Odpady Segregacja w 2025 roku

Od Stycznia 2025 roku Nowe Zasady Segregacji Śmieci.

400% Wyższe Opłaty za Jeden Błąd.

Z początkiem 2025 roku w Polsce zaczynają obowiązywać nowe przepisy związane z segregacją odpadów. Podstawą prawną tych zmian jest dyrektywa 2018/851 Parlamentu Europejskiego oraz polskie ustawy wprowadzające przepisy wynikające z prawa unijnego. Wprowadzone regulacje mają na celu zmniejszenie ilości śmieci trafiających na wysypiska oraz zwiększenie poziomu recyklingu. W szczególności dotyczą one:
  • obowiązkowej segregacji tekstyliów,
  • nowych zasad postępowania z odpadami budowlanymi i remontowymi,
  • wdrożenia systemu kaucyjnego.
Segregacja tekstyliów: co się zmienia?

Od 1 stycznia 2025 roku tekstylia, w tym zużyte ubrania, buty, pościel czy zasłony, nie mogą trafiać do pojemników na odpady zmieszane. Nowe przepisy nakładają na samorządy obowiązek organizacji selektywnej zbiórki tekstyliów. Kluczowe zmiany to:

  • zakaz wyrzucania tekstyliów do kontenerów na odpady zmieszane,
  • możliwość oddawania tekstyliów w Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK),
  • wprowadzenie specjalnych kontenerów na tekstylia w wybranych miastach, np. w Wałbrzychu.

Eksperci ostrzegają, że nieprzestrzeganie tych zasad, może skutkować karami finansowymi dla gmin i mieszkańców.

Kary za niewłaściwą segregację śmieci.

Wrzucanie tekstyliów do kontenerów na odpady zmieszane (lub inne) wiąże się z ryzykiem nałożenia kar. Za brak segregacji musimy liczyć się z podwyższeniem opłat za wywóz śmieci od 200 proc. do 400 proc. Co ważne, wystarczy, że jeden raz wrzucimy tekstylia do złego kontenera, a kara może zostać naliczona. Podstawą do kontrolowania segregacji odpadów są przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz lokalne regulaminy uchwalane przez rady gmin.
Jak wygląda kontrola segregacji śmieci?

Spółdzielnie mieszkaniowe i miasta kontrolują segregację odpadów w oparciu o różne metody, zależnie od lokalnych regulacji i możliwości technicznych. Oto kilka najpopularniejszych sposobów przeprowadzania kontroli.

1. Kontrole wzrokowe przez firmy odbierające odpady
Firmy zajmujące się odbiorem odpadów często przeprowadzają kontrole wzrokowe w momencie odbioru śmieci.
 
Pracownicy sprawdzają zawartość pojemników pod kątem właściwego rodzaju odpadów.
Jeśli znajdą w pojemniku odpady, które nie powinny się w nim znaleźć, mogą zgłosić naruszenie spółdzielni lub gminie.
W niektórych przypadkach pojemnik nie zostaje opróżniony, a mieszkańcy są informowani o konieczności poprawnej segregacji.

2. Monitorowanie zawartości pojemników przez PSZOK-i
Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) prowadzą kontrole przyjmowanych odpadów.

Pracownicy PSZOK mogą odmówić przyjęcia odpadów, jeśli nie spełniają one wymagań określonych w regulaminie.
Każdy PSZOK ma jasno określone zasady dotyczące rodzajów przyjmowanych odpadów i ich przygotowania (np. czystości).

3. Raporty od firm odbierających odpady
Gminy i spółdzielnie otrzymują raporty od firm odbierających odpady. Informacje te zawierają dane o:

– ilości odebranych odpadów w poszczególnych frakcjach,
– w przypadkach naruszenia zasad segregacji,
– lokalizacjach, w których najczęściej dochodzi do nieprawidłowości.

4. Monitoring w altanach śmieciowych.
Niektóre miasta i spółdzielnie instalują kamery monitorujące w altanach śmieciowych.
Kamery pozwalają na bieżące kontrolowanie, czy mieszkańcy wrzucają odpady do właściwych pojemników.
Monitoring jest szczególnie skuteczny w miejscach, gdzie problem z segregacją występuje regularnie.

5. Współpraca z zarządcami nieruchomości.
Spółdzielnie często angażują administratorów budynków w proces kontroli.
Administratorzy mogą przeprowadzać wizualne kontrole pojemników w altanach śmieciowych.
W przypadku naruszeń spółdzielnie kontaktują się z mieszkańcami i przypominają im zasady segregacji.

Segregacja śmieci. Nowe obowiązki dla firm remontowych i deweloperów.

Nowe regulacje dotyczące segregacji tekstyliów to nie wszystko. Od 2025 roku przedsiębiorcy prowadzący prace budowlane i remontowe będą zobowiązani do segregowania odpadów na sześć kategorii:
  • drewno,
  • metal,
  • szkło,
  • tworzywa sztuczne,
  • gips,
  • odpady mineralne, ceramiczne i kamienne.

Osoby prywatne nie będą objęte tym obowiązkiem. Dla nich dostępne będą specjalne kontenery umożliwiające odpowiednią segregację odpadów remontowych.

Firmy natomiast muszą zadbać o selektywne zbieranie odpadów już na etapie ich wytwarzania lub zlecić to zadanie innym przedsiębiorstwom.

System kaucyjny: co warto wiedzieć?

Od stycznia 2025 roku w Polsce rusza też długo wyczekiwany system kaucyjny. Jego celem jest zwiększenie recyklingu opakowań i zmniejszenie ilości odpadów trafiających na wysypiska. Najważniejsze informacje to:

  • kaucja wynosi 1 zł za butelkę szklaną i 50 gr za plastikowe butelki oraz puszki aluminiowe,
  • punkty odbioru opakowań będą obowiązkowe dla sklepów o powierzchni powyżej 200 m²,
  • konsument odzyska kaucję, oddając opakowanie do punktu zbiórki.

Nieodebrane kaucje zostaną przeznaczone na finansowanie systemu, co ma pomóc w jego utrzymaniu.


Dowiedz się więcej o Oficjalna Strona Rady Osiedla - Osiedle Jarosława Dąbrowskiego

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Scroll to Top
Scroll to Top